Idealna gra powtórkowa to “must have” na półce każdego lektora. Ostatnio stwierdziłam, że mam ich wiele, ale brakuje mi takiej idealnej – poprzeczkę postawiłam bardzo wysoko. Chodziło mi o taka grę, która nie ograniczałaby mnie tematycznie, nadawała się we wszystkich grupach wiekowych oraz co więcej – mogły w nią grać zarówno osoby indywidualne, jak i te w grupach, we wszystkich językach jakich uczymy w naszej szkole. Przypadek? Nie sądzę! Pewnego dnia przechadzając się, jak to zazwyczaj bywa w zupełnie innym celu po galerii, trafiłam do sklepu z zabawkami i zobaczyłam coś, co zwróciło moją uwagę. Była to gra „Na końcu języka 2”. Niestety gra była zapakowana w folię, więc nie mogłam zajrzeć do środka. Zdecydowałam, że kupię ją mimo to, więc tym większa była moja radość, kiedy ją otworzyłam w domu i okazała się być taka idealna.

Wymagania odnośnie gry powtórkowej:

  • możliwość wykorzystania do różnych tematów
  • odpowiednia dla różnych grup wiekowych
  • dla grupy i dla osób indywidualnych
  • możliwa do zastosowania przy nauce dowolnego języka

Idealna gra powtórkowa – części składowe

Cały szkopuł polega na tym, że gra jest po prostu bardzo prosta. W pudełku znajdują się dwie talie kart. W jednej talii na każdej z kart widnieje literka oraz symbol, a w drugiej talii – karty z kategoriami. Kategorie oczywiście napisane są w języku polskim, co na pierwszy rzut oka wydawało mi się słabe, bo wolę gry bez polskich napisów. Okazało się, że ktoś jednak przemyślał sprawę i na końcu talii odkryłam karty, na których zmazywalnym pisakiem można wpisać swoje kategorie, więc również w dowolnym języku. Dodatkowo karty z literkami również nie zawierają liter polskich takich jak ń, ś ,ć, więc nie trzeba nic segregować przed rozpoczęciem gry.

Moje zasady gry „Na końcu języka 2”

Muszę przyznać szczerze, że nie czytam instrukcji gier. Wolę wykorzystać własne doświadczenie i dostosować grę do celów lekcji.

Gra

Gra “Na końcu języka” – dowolne kategorie

Przygotowanie gry

Przygotowanie gry nie jest pracochłonne. Polega ono tylko na wybraniu kategorii i wpisaniu ich na karty. Ja zdecydowałam, że moimi kategoriami będą tematy z podręcznika, które do tej pory przerabialiśmy.

Rozgrywka

Dzieci siadają na dywanie w kole. Na środku kładę talię kart z literkami i symbolami oraz talię karty z kategoriami. Karty leżą oczywiście obrazkami do dołu, tak aby nie było widać co na nich jest. Następnie każde dziecko bierze jedna kartę z symbolem i literką i kładzie ją przed sobą. Ja losuję kartę z kategorią. Osoby, które mają ten sam symbol muszą jak najszybciej powiedzieć wyraz zawierający literkę z ich karty w ramach wylosowanej kategorii. Dodatkowo osoba która zrobi to jako pierwsza, mówi zdanie zawierające ten wyraz. Dziecko zostawia kartę jako punkt do zliczenia na końcu gry. Wygrywa osoba, która ma najwięcej kart.

Utrudnienia – dodatkowe zasady gry powtórkowej

Oczywiście reguły gry można modyfikować. Aby utrudnić rozgrywkę, wyraz z kategorii musi zaczynać się na literkę, która widnieje przy symbolu.

Można również korzystając ze strony www.stopwatchonline.com ustawić timer i wtedy dzieci mówią wyrazy zawierające dana literkę na czas. Wygrywa osoba, która powie ich więcej.

Najtrudniejsze może być ustalenie, że uczniowie musza powiedzieć wyraz z danej kategorii zawierające obie literki, czyli swoją i przeciwnika.

Gra powtórkowa - idealna do każdego języka

Gra powtórkowa – idealna do każdego języka

Co z gramatyką?

Oczywiście gra służy głównie do powtórki słownictwa, ale ja zawsze proszę dzieci o ułożenie dodatkowego zdania. Jeśli chcemy powtórzyć jakąś konkretną gramatykę, to można posłużyć się dodatkowo kostką np. kostką z kolorami, gdzie każdy kolor będzie inną konstrukcją gramatyczną, czasem lub okresem warunkowym.

O kolorowym drylowaniu poczytacie tutaj: https://www.igraszki-jezykowe.pl/kolorowe-drylowanie/