Dyscyplina na lekcji online

Dyscyplina na lekcji online to wyzwanie każdego nauczyciela uczącego przez internet. Dodatkowo, jeśli mamy do czynienia z grupą dzieci czy młodzieży, to jej utrzymanie okazuje się być bardzo trudne. Przekrzykujący się uczniowie i tacy, którzy nie odzywają się wcale, wyłączanie kamer lub kombinowanie z tłem, zmienianie nicków, pisanie na prywatnym czacie, nie wypełnianie ćwiczeń… To właśnie główne objawy braku dyscypliny na lekcji online. A jakie są jej powody? Jak sobie z tym radzić?

Pierwszym powodem braku dyscypliny na lekcji online są zakazy. Wszystko czego nie wolno robić dzieciom jest bardzo dla nich kuszące. Trzeba więc pozytywnie to wykorzystać do urozmaicenia lekcji.

Bądź cicho! Czyli dzieci przekrzykujące się i te nie mówiące wcale.

Jeśli dzieci przekrzykują się, to znaczy, że nie została ustalona kolejność wypowiedzi. Proponuję, aby dzieci na początku lekcji ustaliły swoją kolejność rzucając kostką. Numer, który wylosują będzie określał ich kolejność przy każdej grze czy ćwiczeniu. Jeśli ktoś wylosuje numer cztery: odpowiada czwarty na pytanie, czwarty gra w grę oraz czyta czwarty przykład w zadaniu pisemnym. Polecam do tego wirtualną kostkę, którą znajdziecie tutaj. Gwarantuję, że dyscyplina na lekcji online zostanie utrzymana!

Ta sama metoda sprawdzi się przy dzieciach, które niechętnie uczestniczą w zajęciach. Wylosowany numerek wskazuje na to, że odpowiadają wszyscy w jakiejś określonej kolejności a nie ten kto chce.

Nie wyłączaj kamery i nie kombinuj z tłem!

Dzieci z różnych powodów wyłączają kamerę lub zmieniają tło. Czasami po prostu wstydzą się pokazać miejsce, gdzie aktualnie się znajdują bądź uważają że ich pokój nie jest wystarczająco ładny. A może obok siedzi babcia i zagląda im przez ramie. Tutaj proponuję wykorzystać ich umiejętności informatyczne i pozwolić na zmianę tła pod jednym warunkiem. Tło musi nawiązywać do tematu naszej lekcji. Można wybrać tylko jedno. Zachowanie tła na lekcji gwarantuje krótką wypowiedź na temat tego co się na nim znajduje.

Ta metoda zadziała również na osoby wyłączające kamerę całkiem, ponieważ wprowadzenie tła może ukryć to, czego wstydzą się pokazać, a dodatkowo zaangażuje ich w wybór tła zgodnego z tematem i zmotywuje do wypowiedzi.

Nie zmieniaj nicku!

A właściwie, dlaczego nie? Tu obowiązuje zasada podobna jak z ekranem. Każde dziecko przygotowuje sobie nick zgodny z tematem lekcji, który ogłaszam zawsze lekcję wcześniej. Utrudnieniem jest wybór słówka, którego nie ma w podręczniku. I tu zaczyna się googlowanie! Dodatkowo nick ten używany jest przez całą lekcję we wszystkich grach takich jak np. Kahoot! Ja również zwracam się do uczniów za pomocą tych nicków. Używamy ich także w zwykłych wypowiedziach, kiedy dzieci zwracają się do siebie. Gwarantuje, że mówienie do kogoś per np. marchewka dostarczy wiele pozytywnych emocji. Oczywiście wybór nicku dotyczy również nauczyciela.

Dyscyplina na lekcji online i wybrane imiona w nawiązaniu do tematu lekcji

Nie pisz na prywatnym czacie!

Pozytywna dyscyplina na lekcji online może też ten zakaz wykorzystać do urozmaicenia lekcji. Bo dlaczego nie pisać do siebie na czacie? Jest wiele zadań, które będą to umożliwiały. A oto kilka z nich:

  1. Gra w kalambury – jeden uczeń pisze drugiemu na prywatnym chacie, jaki wyraz ma on pokazać przed kamerą, inni muszą go odgadnąć
  2. Ukryte story – Uczniowie piszą do siebie kolejne zdania historyjki, nie zdradzając zdania napisanego przez poprzednika. Oczywiście w nadanej wcześniej kostką kolejności i z użyciem swoich nicków. Następnie odczytujemy historyjkę, która zawsze przez ukryte zdania wychodzi bardzo śmieszna. Koniecznie używamy tu struktur gramatycznych i słownictwa zgodnego z lekcją
  3. Zgadnij kim jestem – podobne do kalamburów – jedna osoba wysyła wszystkim uczestnikom kursu słowo. Jedna z osób celowo go nie dostaje. Zadając pytania musi zgadnąć jakie słowo wszyscy inni dostali w wiadomości prywatnej.

Wypełniaj ćwiczenia

To właściwie nakaz a nie zakaz, ale też zaburza nam pozytywną dyscyplinę na lekcji online. Dzieci z zasady nie lubią pisać. Ale czy muszą? A może wystarczy, że wypełnią w każdym ćwiczeniu tylko jeden przykład z numerem który wylosowali? Reszta może być pracą domową, za zrobienie której będzie jakaś fajna nagroda np. wybór gry na kolejnej lekcji online.

Drugim powodem braku dyscypliny na lekcji jest nuda.  Nuda natomiast powoduje spadek koncentracji. A spadek koncentracji prowadzi do braku dyscypliny i małego zaangażowania ucznia na lekcji. To ostatnie znowu przekłada się na brak efektów nauki i niezadowolenie ucznia z kursu.

Dlatego koniecznie musimy zadbać o ciekawą, urozmaiconą i angażującą dzieci lekcje, aby dyscyplina na lekcji online była utrzymana. A oto kilka na to sposobów:

Daj możliwość dzieciom pobawić się komputerem

Dzieci lubią grać na komputerze, więc trzeba to wykorzystać. Wystarczy nauczyć dzieci rysowania na ekranie, a umożliwi wam to wprowadzenie takich gier jak: wyszukiwanka, kółko i krzyżyk lub wyścigi. Przygotowywałam już takie specjalnie dostosowane do zooma na różne okoliczności takie jak Easter czy Earthday. Niedługo pojawią się kolejne.

Wprowadź quizy

Quizy to świetny sposób na utrwalenie materiału a dzieci uwielbiają ze sobą konkurować, zarówno indywidualnie jak i w grupach. Bardzo fajne i angażujące dzieci quizy można również stworzyć samemu. Świetne aplikacje do tego to Kahoot oraz Baamboozle.

Interaktywne filmiki w formie quizów znajdziecie między innymi również na islcollective.com w zakładce video lessons.

Interaktywny podręcznik

Jeśli używasz podręcznika do swojego kursu nie rezygnuj z niego w czasie lekcji online. Wiele wydawnictw dodaje ich interaktywną wersję z grami i animowanymi historyjkami darmowo do podręcznika nauczyciela. Ja wyświetlam dzieciom ćwiczenia na ekranie, dzięki czemu one czują się bezpiecznie, bo dokładnie wiedzą na której stronie jesteśmy i które ćwiczenia robimy. Dodatkowo na końcu razem wypełniamy wersje online, tak aby sprawdzić prawidłowe odpowiedzi.

Zaangażuj dzieci po drugiej stronie komputera

Na pewno każde dziecko ma kostkę i kredki oraz mnóstwo przedmiotów wokół siebie. Pozwólmy więc dzieciom przy grze planszowej rzucać swoją kostką. Dla urozmaicenia niech losują kredkami kolory do wykonania ćwiczenia w książce. A kiedy opisują co mają na sobie, niech przyniosą swój ulubiony t-shirt z szafy za sobą.

Podsumowując, aby utrzymać pozytywną dyscyplinę na zajęciach online należy zrobić dwie rzeczy. Najpierw obrócić zakazy w pozytywne ich urozmaicenie, co poprawi zaangażowanie uczniów. A następnie nieco urozmaicić lekcje. Dzięki temu wzrośnie koncentracja naszych słuchaczy, która jest wrogiem numer jeden bałaganu i złego zachowania.

Życzę Wam wszystkim dużo wytrwałości w tej naszej nowej rzeczywistości i dobrej zabawy w wyszukiwaniu nowych i kreatywnych sposobów nauczania online. A jeśli nie macie na to sami czasu ani siły, zaglądajcie do mnie. Zawsze znajdziecie tu gotowce i pewniaki na wasze zajęcia.

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz