Gra do drylowania slownictwa i gramatyki

Colormind – gra do drylowania słownictwa i gramatyki

Kolory odgrywają bardzo ważną rolę w moim życiu, zarówno tym prywatnym jak i zawodowym. Prywatnie dają mi dużo energii i przyjemności, zawodowo wspierają efektywne nauczanie. Dlatego buszując po sklepach, zawsze pierwsze w ręce wpadają mi kolorowe gry. Tak też było tym razem. Pewna „fioletowa krowa” zainspirowała mnie do stworzenia Colormind. Oto moja nowa gra online do drylowania słownictwa i gramatyki.

Inspiracja z dzieciństwa

Zagadki i sekretne kody to jest to, co dzieci lubią najbardziej. Ja od małego bardzo lubiłam grę „Mastermind”, a kiedy podobną zobaczyłam ostatnio w sklepie pod nazwą „Sekretny Kod” firmy “The Purple Cow”, to oczy mi się zaświeciły. Obie te gry są do siebie bardzo podobne. Jedna osoba układa swój kolorowy szyfr, który inni muszą odgadnąć. Aby tego dokonać, uczestnicy układają szyfr, licząc na to, że będzie on taki sam. Po każdej próbie dostają podpowiedzi: czy kolor występuje w szyfrze, czy jest w dobrym miejscu czy nie, lub czy nie ma go wcale. Wygrywa ta osoba, która jako pierwsza odgadnie szyfr.

Gra do drylowania słownictwa i gramatyki

Colormind to gra do drylowania słownictwa i gramatyki i jak już sama nazwa wskazuje, ma trochę bardziej skomplikowane zasady. Dalej mamy do odgadnięcia pewien kolorowy szyfr, ale każdy kolor to jakieś słowo lub konstrukcja gramatyczna. Także w mojej wersji tej gry, zamiast kolorów używamy ich odpowiedników, budując wypowiedzi pełno zdaniowe z odpowiednim słowem czy konstrukcją.

Części składowe gry Colormind

Gra Colormind składa się z sześciu kolorowych kwadratów po lewej stronie tzw. legendy, wielu kolorowych kółek w tych samych sześciu kolorach do układania szyfru, miejsca na szyfr do odgadnięcia, przykrywki, aby nie było go widać, oraz planszy do złamania kodu. Dodatkowo na środku mamy legendę do oznaczania prób łamania szyfru.

Jak grać – wersja gramatyczna

Zanim wyświetlimy naszym uczniom grę, w kwadraty po lewej stronie, wpisujemy konstrukcje gramatyczne, które chcemy przećwiczyć. Najlepiej zrobić to używając funkcji zoom Annotate Text. Następnie przesuwamy kolorowe kropki, układając swój szyfr na samym dole i przykrywamy szarą przykrywką. Dopiero tak przygotowaną grę wyświetlamy naszym uczniom.

Następnie uczniowie próbują po kolei złamać nasz szyfr, przesuwając kropki na planszę do łamania kodu. Kiedy to robią układają zdanie w konstrukcji, która odpowiada kolorowi kropki. Następnie nauczyciel używając Annotate Stamp oznacza kropki wg. legendy, podpowiadając czy kolor znajduje się w szyfrze, czy jest na dobrym miejscu itd. Gramy tak długo, aż szyfr zostanie złamany.

Jak grać – wersja słownikowa

Zasady gry w wersji słownikowej są bardzo podobne. Tyle, że w kwadraty wstawiłam igraszkowe tematyczne kostki do gry. Tak więc zanim rozpoczniemy grę, rzucamy po kolei kostkami, aby wylosować słówko odpowiadające danemu kolorowi. Kostkami można rzucać wielokrotnie w trakcie rozgrywki, aby wydrylować porządnie dane słownictwo. Jeśli natomiast macie inne słówka do przećwiczenia, możecie użyć wersji gramatycznej i je sobie tam wpisać używając funkcji Annotate Text lub narysować używając Annotate Draw.

Stacjonarnie czy online?

W grę tą można grać zarówno online jak i na na tablicy interaktywnej, jeśli macie zajęcia stacjonarne. Jestem pewna, że ta gra doda koloru Waszym zajęciom bez względu na to w jakim trybie teraz pracujecie. W poniedziałek jak zwykle na stories znajdziecie filmik jak grać. Koniecznie dajcie znać, jak gra sprawdziła Wam się na zajęciach.

Jeśli chcesz pobrać tę grę, zapisz się na Igraszkowy newsletter: